از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...
از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...

ترک خویشتن





ترک خویشتن

ترک خویشتن

غلامحسین معتمدی: عنوان ترک خویشتن عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد. مگر کسی می‌تواند خودش را ترک کند؟ پاسخ نه تنها آری است، بلکه شمار افرادی که درگیر این وضعیت هستند بیشتر از حد تصور است.

آنتونی: بگذارید آن موجودی که خود را ترک کرده تنها بماند.  ویلیام شکسپیر، آنتونی و کلئوپاترا

در حقیقت ترک خویشتن در بسیاری از مشکلات و کسالت‌های شناخته شده مانند افسردگی، اضطراب، خشم، رنجش، اعتیاد و... نقش بازی می‌کند و از همه مهم‌تر  در ایجاد و گسترش ترس از تنها بودن یا تنها ماندن و به عبارت بهتر ترس از تنهایی سهیم است.

برای درک بهتر موضوع با مثالی مفهوم ترک‌شدگی را نشان می‌دهیم. کودک یا سالمندی را مجسم کنید که نیازمند مراقبت و توجه دیگران است و نیازهای متنّوع او توسط فرد دیگر ی مانند مادر یا پرستار تامین می شود. وقتی آن فرد کودک یا سالمند را ترک کند نه تنها احساس تنهایی و درماندگی در ترک شده به وجود می آید، بلکه دنیای او نیز درهم می ریزد و حس منفی طردشدگی بر او غلبه می‌یابد. سال‌هاست که با اصطلاح کودک درون آشنا هستیم. کودک درون به بخش نهفته‌ای از وجود ما اشاره دارد که مانند یک کودک نیازمند توجه، مراقبت و محبت است.

بخشی از ما که از یک سو با ابعاد عاطفی  وجود ما سروکار دارد و در تنوع احساسات و بی ثباتی هیجانی و گاه رفتارهای بچگانه  تظاهر می یابد و از سوی دیگر بازیگوشی، سرخوشی های کودکانه، کنجکاوی و خلاقیت درونی ما وابسته به آن است. سؤال این است که چه کسی مسئولیت توجه، مراقبت و نگهداری کودک درون ما را به عهده دارد؟ روشن است که این مسئولیت بر دوش خود فرد بالغ است که به نیازهای کودک درون خود توجه و آن ها را تامین کند. متاسفانه برخی از افراد این حقیقت رادر نمی یابند و درست مانند یک کودک واقعی تمام این مسئولیت را متوجه فرد یا افراد دیگر می دانند که در جامه ی روابط با دیگران ظاهر می شود و به محض آن که رابطه ای دستخوش تغییر یا زوال گردد احساس ترک شدگی، تنهایی و درماندگی می کنند. پس اگر شما به عنوان یک فرد بالغ به طور غیرعادی دچار ترس از تنهایی و تنها ماندن شدید علت اصلی آن را باید در مفهوم ترک و به عبارت بهتر فرار از خویشتن جستجو کنید. به قول مولوی:
می‌گریزم تا رگم جنبان بود
کی گریز از خویشتن آسان بود

همه افراد نیازمند توجه، تایید و محبت هستند. شدت و گستره ی این نیاز در کودکان بیشتر است. کودک درون هم از این قاعده مستثنی نیست. البته بعضی ها معتاد به توجه، تایید و محبت دیگرانند تا جایی که در نبود آن ها دچار تشویش و احساس تنهایی و طرد شدگی می شوند. در روبط عادی مثل رابطه ی زن و شوهر و یا والد و فرزند این نیازها به طور طبیعی و در حد معمول تامین می شود. امّآ هرچقدر شما دیگران را مسئول برطرف کردن این نیازها بدانید وابستگی شما به آن ها بیشتر می شود و در صورت ترک شدن توسط آن ها دستخوش نابسامانی های احساسی مانند افسردگی و درماندگی می شوید و یا برای پرکردن خلاء درونی خود و اجتناب از احساس طردشدگی به انواع اعتیادها پناه می برید. در حقیقت خود شما مسئول اصلی مراقبت از کودک درون خود هستید و موظفید توجه، تایید و محبت مورد نیاز او را فراهم کنید. هرچقدر بیشتر دیگران را مسئول تامین این نیازها بدانید بیشتر احساس ترک شدگی و تنهایی خواهید کرد. اگر شما مسئولیت کامل خود را به عهده بگیرید، برای خودتان ارزش قائل شوید، به ندای درونتان گوش دهید، از لحاظ جسمانی و معنوی از خودتان مراقبت کنید، ارتباط ژرفی با خویشتن واقعی خود داشته باشید، ممکن نیست از تنهایی بترسید یا به نحوی مبالغه آمیز احساس ترک شدگی بکنید.  

امّا در درون فرد چه می گذرد که او را به سمت ترک خویشتن سوق می دهد؟ در حقیقت ترک خویشتن در درجه ی  اول به خاطر گریز و اجتناب از رویارویی با احساسات درونی ناخوشایند و تهدیدکننده صورت می گیرد. این هیجانات منفی بر اثر تجربیات ناگوار قبلی و فعلی و باورهای غلط و غیر منطقی در درون افراد تلمبار و در عین حال نادیده گرفته می شود. برای این که رابطه ی ظریف میان باورها و برداشت ها و احساسات ناخوشایند را نشان دهیم به داوری ها و قضاوت های منفی و مبالغه شده ای که افراد در مورد خود به کار می برند اشاره می کنیم.

همه ما با نمونه هایی ازین موارد آشنا هستیم  و افرادی را می شناسیم که دائم در مورد خود اظهارات منفی بر زبان می آورند مانند : من زشتم  یا جذاب نیستم، احمقم، ارزش ندارم، کسی مرا دوست ندارد، به اندازه ی کافی خوب نیستم، شکست خورده ام، مقصرم  و ... این حس ها و قضاوت ها از سیارات دیگر که نمی آید، بلکه از سپهر احساسی و فکری درون ما صادر می شود و در حقیقت بیان حال کودک درون ماست. مجسم کنید پدر یا مادر یک کودک به طور مداوم او را با این گونه داوری های نابودکننده بمباران کنند. لازم نیست که روانشناس باشید تا نتیجه ی ویرانگر این برخوردها و تخریبی که در روح و روان کودک ایجاد می کند را ارزیابی کنید. امّا این جا مسئول کس دیگری نیست، بلکه خود فرد است که کودک درون و در واقع خودش را شکنجه می کند.

مشخص است که این فرد یاد نگرفته که در درجه ی اول خود او مسئول بذل توجه، تایید و محبت به خویشتن است. در این شرایط به دیگری رو می آورد. او مانند کودکی متوقع از آن فرد  توجه و تایید  مطالبه میکند  و به او آویزان می شود و سعی در کنترل او دارد تا جایی که که سرانجام  طرف یا ازو فراری می شود یا اورا در  تله ی رابطه ای سرشار از انواع سوء استفاده های کلامی، عاطفی، جسمی و جنسی محبوس می کند. در هر دو حالت احساس ژرف تنهایی درونی او تسکین نمی یابد. تازه مرحله ی دیگری از خود ویرانگری آغاز می شود و فرد  برای گریز از احساسات ناخوشایند خود را از لحاظ احساسی کرخت و بی حس می کند  و به سوی انواع اعتیاد ها مانند الکل، مواد مخدر، قمار، سکس وسواسگونه، پرخوری، فیلم های پورنو، تماشای بیمارگونه ی تلویزیون و ماهواره ، گشت بی پایان در اینترنت و شبکه های اجتماعی و حتی کار بیش از حد سوق داده می شود یا در دام اقسام کسالت های روحی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات رفتاری، تشویش ذهنی و... و. می افتد. از لحاظ رفتاری  فرد که از وضعیت خود ناراضی و خشمگین است یا این خشم و نفرت را در رابطه با دیگران نشان می دهد و آن ها را وادار می کند که مثلا کاری انجام دهند که حال بهتری پیدا کند و گاه هم تنفر از خودش افزایش می یابد یا سعی می کند بچه ی خوبی باشد و به هرکاری که موجب رضایت آن دیگری است تن دهد و خود شیرینی و چاپلوسی کند. او نقش خود در ایجاد وضعیت نابسامان فعلی را انکار می کند و تقصیر همه چیز را به گردن دیگران، سرنوشت، خدا و غیره می اندازد. تکرارمی کنم، هرچقدر بیشتر دیگران را مسئول رسیدگی به خود و کودک درونتان بدانید بیشتر احساس ترک و طرد شدگی می کنید زیرا تنها کسی که می تواند واقعاً شما را ترک کند خودتان هستید. گفتیم آن چه در پشت ترک خویشتن پنهان شده  فرار از احساسات درونی و نادیده گرفتن آن هاست. در حقیقت در ژرفای  ترک خویشتن با نوعی خود گریزی هیجانی روبرو هستیم. هیجان در روانشناسی در مورد طیف گسترده ی احساساتی که فرد تجربه می کند به کار می رود. برای رویارویی با ترک خویشتن ما به تقویت و تعمیق پیوند درونی با خویش (inner binding) احتیاج داریم. پیوند درونی ملازم نوعی خودیابی و گفت و گوی درونی است.

خود یابی به معنی کشف خویشتن (self- discovery) است. اگر ما چیزی در مورد دنیای درونی خود نمی دانیم به خاطر آن است که هرگز کوشش درخوری برای کشف آن نکرده ایم. با وجود عطش ظاهری زیادی که اکثر افراد برای شناختن خود نشان می دهند و  متوسل به  فال، رمّال، طالع بینی و تست های بی اعتبار خودشناسی می شوند، معلوم نیست چرا از راه های درست دست به این کار نمی زنند. شاید در ناخودآگاه خود ازین امر تن می زنند. گویی حق با هرمان هسه است که در دمیان می نویسد : "در عالم هیچ چیزی برای انسان ناخوشایندتر از پیمودن راهی که به خودش بیانجامد نیست. " به هر حال احساسات ما بخش مهمی ازین دنیای درونی را تشکیل می دهد. صرف نظر از بعضی بیماری های مهم روانی که در آن ها تعادل هیجانی بیمار به هم می خورد و نیازمند درمان های دارویی و غیر دارویی روانپزشکی است، در موارد دیگر یا به کمک مشاور و یا با استفاده از روش هاش خودیاری می توان دربهسازی سپهر احساسی کوشید. مدیریت استرس و مدیریت احساسات از جمله ی این روش ها محسوب  می شود. هدف اصلی  استفاده از این روش ها در رابطه با بحث ما کسب توانایی برای مقابله با خودگریزی هیجانی است. گریز از احساسات ژرف وجود ما به معنی اجتناب از یک گفت و گوی درونی با

خودمان است و این یعنی یک عدم صداقت عمیق درونی. بی صداقتی منجر به دوری وانزوا و تنهایی می شود. ما حتی حاضر نیستیم صدای خودمان را هم بشنویم. ما تنها  هستیم و چون در خود حضور نداریم، گمشده‌ایم. ما خودمان را ترک کرده ایم. برای ما هیچ کس نمی تواند جای خود ما را پر کند. تنها راه حل آن است که به سوی خودمان باز گردیم. با خودمان گفت و گو کنیم و مسئولیت افکار، احساسات واعمال خود را به عهده بگیریم. این امر از طریق پیوند درونی (inner binding ) امکان پذیر است.

گام اوّل در راه برقراری پیوند درونی  درک و شناسایی احساسات درونی و مدیریت صحیح آن هاست. احساسات منفی یا از تقابل با تجربه های بیرونی (دیگران و رویدادها) حاصل می شود یا از برداشت هاو تصویر غیرواقعی در مورد خود به وجود می آید. پس گام دوم شناسایی باورها و نگرش های غیرمنطقی و تغییر آن هاست. گام سوم توجه به اعمال و رفتارهای ناسالم، غیر انطباقی و و یرانگرانه است. آن گاه در مورد تمام این موارد باید به گفتگو با خود پرداخت و سپس اقدامات لازم را انجام داد. تغییر دادن رویداها در صورت امکان  و در غیر این صورت اجتناب از آن ها،   تغییر منطق به صورت اصلاح باورهای غیرمنطقی، مهار مقایسه ها، نگرانی ها و انتظارات از جمله ی این اقدام هاست. باید بدانیم آن چه موجب رنج ما می شود ناشی از احساسات، باورها و رفتارهای خود ماست  و و مسئولیت تغییر آن ها نیز بر عهده ی ماست. وقتی تغییرات لازم صورت گرفت و ما به  درجه ای از وقوف (mindfulness) بر احوال درون خود رسیدیم آن گاه  شاهد رفتارهای سازنده، سالم  و سازگارانه ی خود خواهیم بود. پیوند درونی را تجربه می کنیم، از تنهایی نمی ترسیم و دیگر خود را ترک نخواهیم کرد، زیرا حالا در خود حضور داریم  و به عبارت بهتر در کنار خود هستیم. ناگفته نماند که هدف اصلی این یادداشت طرح مفهوم ترک خویشتن است. مقابله با این وضعیت نیازمند استفاده از رویکردهای مختلف روان شناسی و انواع گوناگون روش های عملی است که به علت تنوع فراوان شاید حتی در قالب یک کتاب هم نمی گنجد. در این نوشتار به اشاراتی مختصر بسنده شد و لازم است که خواننده برای کسب اطلاعات لازم به منابع مربوط مراجعه کند.


خدا نیاره اون روزی که نفرین شما دامنگیر شود ...

Related image   

   

 

 

 

 

Related image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Related image 

 

 

 





 

 









خدا نیاره اون روزی که نفرین شما دامنگیر شود ... 

      با اشاره به پیوند فوق، مرجع مطلب وَ تغییر احتمالی  عنوان مشخص میشود  

 

آفتاب‌‌نیوز : عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما چهارشنبه هفته پیش با حضور در برنامه روز دانشجوی دانشگاه یزد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره اینکه «فیش حقوقی» او چقدر است، گفته: «من از معدود کسانی هستم که جز حقوق ثابت کارمندی صداوسیما، هیچ حقوق دیگری ندارم. با توجه به افزایش درآمدی که صورت گرفته است، حقوق من 9 میلیون و 600 هزار تومان است. البته با توجه به اضافه‌کاری‌هایی که برخی اوقات دوستان لطف می‌کنند و می‌دهند بیشتر می‌شود.»

 همین هفته گذشته برای من حکمی آمد که تا چند ماه مبلغ سه میلیون تومان از حقوق من کسر خواهد شد.»  «این کسر حقوق از همین ماه آغاز شده است و من در نامه‌ای که به رئیس دیوان محاسبات نوشته‌ام که کسر این مبلغ از حقوق من، ظلم به مدیری است که دریافتی دیگری جز اینجا ندارد. اگر من این نامه را ننویسم تصور می‌کنید سرمایه‌دار هستم و کسر این سه میلیون را متوجه نمی‌شوم، اما خانم من وقتی این ماجرا را فهمید، شما را نفرین کرد و می‌ترسم این نفرین یقه شما را بگیرد. چراکه تنها زندگی ما با این حقوق می‌گذرد و کسر سه میلیون از آن، نظم زندگی ما را بر هم زده است. بنابراین زمانی که دو سه میلیون تومان اضافه‌کاری روی فیش حقوقی من می‌آید و اغلب، مواردی به بنده تعلق می‌گیرد و از آن‌ها می‌خواهم که چنین کارهایی نکنند، چراکه باید پاسخگو باشم، این چنین ترکش‌هایی نصیب ما می‌شود و از حقوقمان کسر می‌شود.»

 

 تهیه وَ تدوین : عبد عاصی

گرانی پسته را نه تحمل میکنیم نه میخریم، فقط مقاومت منفی ...

 

 

 

 

 

گرانی پسته را نه تحمل میکنیم نه میخریم، فقط مقاومت منفی ... 

 

 

 با اشاره به لینک فوق، مرجع مطلب وَ تغییر احتمالی تیتر مشخص میشود  

 عصر ایران :  ((( در شرایطی که قیمت پسته در بازار افزایش و نوسان شدیدی داشته و به کیلویی حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، رئیس انجمن پسته اعلام کرد که تولید این محصول به یک پنجم پارسال رسیده است و بازار صادراتی پسته را هم شدیدا تحت تاثیر قرار داده اما مردم امسال را تحمل کنند تا از این مشکل عبور کنیم ))) ...

 

  متن کامل        

 

  تهیه و تدوین: عبد عاصی

مطهری : رسالت دانشجو در مبارزه با ...

 

 

 

 

مطهری : رسالت دانشجو در مبارزه با ... 

 

   با اشاره به پیوند فوق مرجع مطلب وَ تغییر احتمالی عنوان مشخص میشود 

 

ایرنا نوشت: نائب رئیس مجلس گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و لازمه آن نقد واقعی است که تخصص می خواهد و باید از یک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفی را هم بازگو کند.

علی مطهری روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : دانشجو رسالت ویژه دارد چون میل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبی برخوردار است.
وی ادامه داد: این ویژگی آسیب هایی را متوجه دانشجو می کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاری است و لذا لازم است دانشجو در برخی مسایل به متخصص مراجعه کند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نقد ویژگی هایی دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانیت، انصاف و خیرخواهی برای جامعه است، خاطرنشان کرد:
دانشجو می تواند مصلح اجتماعی باشد ولی کسی که می خواهد مصلح باشد قبل از آن باید صالح باشد و یک روح پاک می تواند ادعای اصلاح طلبی و اصلاح گری کند که با خودسازی محقق می شود.
مطهری تصریح کرد : خودسازی در جایی محقق می شود که فرد اهل ملاحظه کاری نباشد، نقاط ضعفی که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.
وی در خصوص موصوع چهار دهه آرمانخواهی، یادآور شد: آرمانخواه باید واقع نگر هم باشد و گرنه بدون واقع بینی به نتیجه نمی رسد و مانند خوارج می شود که آرمان پیاده کردن اسلام را داشتند ولی واقع گرا نبودند.
مطهری با بیان اینکه آرمان فلسطین یکی از آرمانهای امروز ماست، افزود: اگر می خواهیم این آرمان محقق شود، اول باید به فکر اتحاد کشورهای اسلامی باشیم نه اینکه به گونه ای رفتار کنیم که کشورها از ترس ما به دام رژیم صهیونیستی بیافتند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به تمام معنا یک انقلاب بود، اضافه کرد : نمونه واقعی این انقلاب، انقلاب ابتدای اسلام بود که همه اقشار در آن حضور داشتند و مسلحانه نبود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی محرومیت مادی، آزادی و مکتب را سه عامل اصلی انقلاب برشمرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران ایدئولوژیک و به معنای واقعی اسلامی بود.
به گفته وی اگر رژیم پهلوی ظواهر را رعایت می کرد سرنگونی آن به آسانی امکان پذیر نبود ولی امام خمینی (ره) به خوبی از فرصت ها استفاده کردند.
مطهری تصریح کرد:
در انقلاب اسلامی پیوند دین و سیاست بود و همه آرمانها رنگ اسلامی به خود گرفت، البته نه به صورتی که دین ابزار سیاست شود بلکه سیاست باید ابزاری برای دین شود.
وی بیان کرد : جامعه اسلامی بدون تفاوت نیست بلکه بدون تبعیض است یعنی جامعه باید مانند میدان مسابقه باشد و کسی که تلاش بیشتری دارد جلوتر می افتد و اسلام آن را به رسمیت شناخته است.
نایب رییس مجلس آزادی را از دیگر اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود:
منظور از آزادی، آزادی های انسانی است نه آزادی حیوانی و به طور قطع جوامع غربی که آزادی را بدون حصر و حد تعریف می کنند به ناکجا آباد خواهند رسید.
وی اظهارداشت : برخلاف غرب، اسلام عقایدی را قبول دارد که ناشی از تفکر باشد و گرنه عقاید ناشی از خرافه ها را محترم نمی داند و لذا بت پرستی و مکاتب خرافی از دید اسلام محترم نیست.
مطهری با اشاره به فرازهایی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، اضافه کرد:
از منظر اسلام هیچ امتی به قداست نمی رسد تا آنجایی که ضعیف بدون لکنت زبان بتواند حق خود را از ضعیف بازستاند بنابراین حاکم هم در برابر خدا و هم در برابر مردم پاسخگو است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه بدانیم از آرمانهای انقلاب کجا موفق بوده ایم و کجا موفق نبوده ایم، باید آنها را بازبینی کنیم و نمی توانیم همه را به یک صورت قضاوت کنیم باید آرمان ها را فهرست کرد، در برخی موفق بوده ایم، در برخی موفقیت نسبی بوده و در برخی موفق نبوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث عدالت در برخی مسایل از جمله آن از جمله افزایش امکانات در شهرها و روستاها موفق بوده ایم ولی کماکان مسائلی چون فاصله طبقاتی در جامعه ما وجود دارد و باید علت جویی کرد ولی گاهی مدیریت ها ضعیف بوده است.
مطهری احترام به افکار و آزدی بیان را از دیگر آرمانهای انقلاب برشمرد و ادامه داد: اگر امام خمینی (ره) در زمان جنگ گفتند قلم های مسموم باید شکسته شود، مربوط به زمان جنگ بود کما اینکه بعد از آن فرمودند ما در دوران جنگ برخی کارهای غیر قانونی کردیم و از این به بعد در مدار قانون حرکت می کنیم.
وی گفت: در دوره سازندگی وضع مناسب نشد، در دوره اصلاحات آزادی بیان مطرح شد و وضع بهتر شد و مساله قتلهای زنجیره ای بر ملا شد که برای نظام برکات بسیاری داشت و خوشبختانه امروز این تفکرات بین سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی وجود ندارد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : در این دوره که دولت با وعده آزادی بیان آمد هنوز این مسائل وجود دارد و افراد به خاطر برخی اظهار نظرها برخورد می شود و در مجموع این مسائل وجود دارد و هفته قبل دانشگاه قم بودم و اجازه ورود خبرنگار نمی دادند.
وی گفت:
در حوزه استقلال سیاسی، همه دنیا قبول دارند که ایران امروز مستقل است و شرق و غرب نمی توانند برای ما تصمیم بگیرند و به ما دستوری دهند در حالی که در رژیم قبل دستور می دادند که فلان کار را انجام بدهید.
مطهری به استقلال کشور در حوزه اقتصادی اشاره کرد و اظهارداشت: در رژیم گذشته به ما دیکته می کردند که چه میزان کشت داشته باشید و چه میزان وارد کنید ولی امروز خودمان تصمیم می گیریم.
مطهری به استقلال کشور در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در مقایسه با قبل از انقلاب خیلی بهتر شده ایم، زیرا در رژیم گذشته خودباختگی ویژه ای در کشور بود و اگر یک هنر پیشه خارجی وارد تهران می شد، شهر را به هم می ریخت ولی در عین حال باید مدیریت کرد.
وی در پاسخ به دانشجویی که گفت امروز هم اگر یک هنر پیشه خارجی به ایران بیاید، همین مسائل وجود دارد، افزود:
درست است که امروز برخی وجود دارند که با حضور یک هنرپیشه خارجی در کشور اطراف او جمع می شوند ولی از نظر کمیت و کیفیت با رژیم قبلی قابل مقایسه نیست.
نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد : توصیه های سازمان بین المللی پول را زمانی عمل می کنیم که به صلاح ما باشد و کسی به ما دستور نمی دهد ولی در دوره قبل اینگونه نبود و به ما دستور می دادند.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص قاچاق بنزین گفت: راه اندازی کارت های سوخت گامی در خصوص کاهش قاچاق است ولی گام اصلی همان گران کردن بنزین است ((( افزایش بهای بنزبن در ایران همیشه تورم شدیدی را در پی داشته ونهادهای مبارزه با گرانفروشی هرگز نتوانسته-اند با آن مقابله کنند. _ عبد عاصی  ))).
مطهری ادامه داد: البته راههای مختلفی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد و هیچ کدام قطعی نشده است و در مجموع باید دید چه راهی به صلاح کشور است
((( فقط مبارزه-ی قاطعانه با قاچاق بنزین وَ یک برنامه ریزی کاملا مردمی ، می-تواند صلاج کشور وَ مردم را تآمین کرد.  _ عبد عاصی  ))).
.

 

انتقادات صریح آیت الله مکارم از قوه قضاییه: مردم از دستگاه قضا به شدت ...

 

انتقادات صریح آیت الله مکارم از قوه قضاییه: مردم از دستگاه قضا به شدت ...


 

   با اشاره به عنوان فوق، مرجع وَ عنوان اصلی مشخص میشود 

 دنیای اقتصاد ،  آیت الله ناصر مکارم شیرازی روز پنجشنبه در همایش نقش روحانیت و مساجد در ارتقای خدمت به مردم در مدرسه عالی نواب مشهد افزود: مردم از دستگاه قضایی به شدت ناراضی هستند، صحبت از مفسدان اقتصادی می شود و جرم هست اما مجازاتی در کار نیست.

وی ادامه داد: یک آقایی گفته است که صحبتهای ما دستورات اخلاقی است و کارهای قضایی زمانبر است.

وی افزود: یک مشت تشریفات غلط و دست و پاگیر را درست کرده اید و می گویید رسیدگی به پرونده ها زمانبر است، اگر قاطعیت باشد مفسدان در مدت یک تا ۲ ماه محاکمه می شوند. حضرت علی(ع) در یک جلسه محکمه تشکیل می داد و حکم هم صادر و اجرا می کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه روند رسیدگی چهار ساله به پرونده ها مشکلی را حل نمی کند، افزود: با این وضعیت، مفسدان خود را در جای امن و راحت می بینند. بدتر از همه این است که دست مفسدان در دست مدیریتهای کلان باشد که اگر نباشد مفسدان اقتصادی نمی توانند کارهای خود را انجام دهند.

وی گفت: قاچاق بیش از سه هزار خودرو و تریلی قاچاق و اینکه یک نفر ۳۵ هزار میلیارد ریال به جیب زده و فرار کند را به راحتی نمی توان انجام داد. آنچه در برخورد با مفسدان لازم است قاطعیت و شجاعت است.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در خصوص برخورد با برادرش هیچگونه ملاحظه ای نکرد، مسئولان هم نباید ملاحظه کنند. مساله حق و عدالت قوم و خویشی ندارد. اگر این مسائل رعایت شود آینده روشن است. دستگاه قضایی با شجاعت و قاطعیت خود را اصلاح و پالایش کند. برای یک کار مهم فرهنگی ارز دولتی درخواست شد و مسئولان به همدیگر حواله کردند اما به ۴۰ موسسه واردات موبایل، ارز دولتی دادند که بعضی با قیمت آزاد فروختند و بعضی هم موبایل وارد نکردند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به توسعه اسلام در جهان هم گفت: ما مجهز به سلاح ایمان و یقین هستیم و دشمن می خواهد اینها را بگیرد. دشمن می خواهد زندگی ما را پر زرق و برق کند و با شبهات، اعتقادات محکم معنوی را متزلزل کند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر دولتمردان وظایف خود را در برابر ملت، نسل جوان و روحانیت خدمتگذار انجام دهند ترسی از آمریکا نخواهند داشت. مردم تیم اقتصادی دولت را نمی پسندند و باید یک تحولی ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر قرار بر صحبت با آمریکا باشد این کشور یک لیست مقابل ما قرار می دهد که دستاوردهای اتمی و موشکی را از بین ببریم و اسرائیل و حتی فرقه ضاله بهائیه را به رسمیت بشناسیم. خود آنها می گویند باید کاری کنیم که قدرت ایران اسلامی نباشد و از بین برود. 

وی گفت: عوامل بیگانه دو هفته مردم را به ناآرامی دعوت کردند اما نتیجه ای نداشت و مردم گوش به حرفهای آنها نمی دهند. اتحاد، صمیمیت، برادری و فداکاری در برابر دشمنان را باید حفظ کرد.

در حاشیه این همایش، ۶ عنوان از کتابهای تفسیر قرآن تالیفی آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، رونمایی شد.

  تهیه وَ تدوین : عبد عاصی 

مطالب مرتبط :