از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...
از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...

سالانه 5 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌میرند




طرح کاهش یا همان طرح معروف ال‌ای زد، از اول آبان‌ماه وارد فاز دوم خود می‌شود. براین اساس بیش از 4 میلیون خودرو، 6 هزار اتوبوس، یک هزار مینی بوس، کامیونت و موتورسیکلت، ملزم به دریافت معاینه فنی خواهند شد.

به گزارش ایران آنلاین، طرح از محدوده زوج و فرد فراتر رفته، به‌ کل تهران سرایت می‌کند و نه فقط در ساعات معین محدوده زوج و فرد که به 24 ساعت کل شبانه روز تعمیم پیدا خواهد کرد. با این توصیف اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، جریمه 50 هزار تومانی در انتظار راننده‌اش خواهد بود. با اجرای این طرح، همه کامیون‌ها نیز ملزم به دریافت بارنامه می‌شوند که شرط اخذ آن، داشتن معاینه فنی است. این بارنامه به شکل آنلاین در همه ساعات شبانه روز از سوی پلیس کنترل می‌شود. سؤال اینجاست چرا در فاز دوم، بر معاینه فنی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تأکید شده است؟

براساس آخرین آماری که در سال 92 منتشر شده، سهم انتشارآلایندگی کامیون‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، سایر اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها در هوای شهر تهران در مجموع 67 درصد اعلام شده که در مقابل سهم 3 درصدی سواری و وانت‌ها بسیار قابل توجه است. اما نکته قابل تأسف اینجاست که معاینه فنی برایشان هرگز به‌صورت یک الزام نبوده است! درحال حاضر کامیون‌های بالای 15 سال که اجازه تردد در جاده‌های کشور را ندارند، به پایتخت آمده و در نیمه‌های شب، نخاله‌های ساختمانی جابه‌جا می‌کنند که از نظر قانونی تخلف محسوب می‌شود، اما به علت عدم سختگیری در معاینه فنی، آنها می‌توانند آزادانه در شهر تهران تردد کنند.

به‌گزارش خبرنگار «ایران»، هم‌اکنون 6 هزار و 250 اتوبوس در پایتخت تردد می‌کنند که 3 هزار دستگاه آن، گازسوز هستند. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، بیش از 50 درصد این ناوگان عمر بالای 8 سال داشته و فرسوده محسوب می‌شوند، با این‌همه طی 40 روز اخیر که روند معاینه فنی برای اتوبوس‌ها انجام شده، تعداد اتوبوس‌هایی که معاینه فنی نداشته‌اند از 24 درصد به 12 درصد رسیده است.

همچنین در این مدت میزان مراجعه اتوبوس‌ها به مراکز معاینه فنی از ۷۶ درصد به ۸۸ درصد افزایش یافته است. به گفته محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای مهر، هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی، حق تردد در تهران را نخواهد داشت.علی پیرحسینلو، مشاور او معتقد است که با اجرای این طرح از اول پاییز، حدود 5درصد اتوبوس‌ها از ناوگان حمل و نقل عمومی خداحافظی خواهند کرد، چراکه موفق به دریافت معاینه فنی نمی‌شوند.

البته از ابتدای امسال، 40 دستگاه اتوبوس برای ورود به چرخه حمل و نقل عمومی خریداری شده، 900 دستگاه در حال نوسازی و اگر طبق برنامه پیش برویم حدود هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهند شد تا مشکل خروجی‌ها تا حدودی حل شود، اما اگر معاینه فنی، در فاز دوم، سختگیرانه و بدون ملاحظه انجام شود، قطعاً باید به فکر جایگزین‌ها بود. آن‌هم در شرایطی که نوسازی تاکسی‌های فرسوده به علت بهانه‌های ایران‌خودرو برای تحویل خودروهای نو، همچنان بلاتکلیف مانده است. اگرچه سهم تاکسی‌ها در آلودگی هوای تهران از نظر ذرات معلق صفر درصد اعلام می‌شود!

«محسن پورسید آقایی»، همچنین در این زمینه از آمار مرگ سالانه 5 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا خبر داده و به صراحت می‌گوید که ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران نیز ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است.

«به‌گفته او، هم‌اکنون مقدمات اجرای طرح کاهش آماده شده است، به‌طوری که استاندار تهران طی نامه‌ای به همه کارخانجات، ارگان‌ها و دستگاه‌ها اعلام کرده است که حق ندارند برای تأمین سرویس کارکنان‌شان با پیمانکارانی که اتوبوس‌هایشان فاقد معاینه فنی است! قرارداد ببندند.»

آیا طرح کاهش آلایندگی در سایر کشورها هم اجرا می‌شود؟ پاسخ به این سؤال مثبت است، هم‌اکنون حدود 225منطقه کم انتشار آلودگی هوا در 13 کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند، مشخص شده است که بسیاری از وسایل نقلیه حق ورود به این مناطق را ندارند. آنها اگر تخلف کنند هم باید جریمه‌های بسیار سنگین بپردازند. جالب اینکه بجز کشورهای انگلستان و ایتالیا، همه کشورهایی که مناطق کم انتشار را اجرا کرده‌اند، دارای یک چارچوب ملی برای آن هستند.

پورسیدآقایی همچنین به معضل پارک حاشیه‌ای اشاره کرده و با اعلام خبر ساماندهی آنها می‌گوید: در مورد قیمت پارک حاشیه‌ای اعدادی همچون ۷۰۰۰ و ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از ساماندهی پارک حاشیه‌ای در جلسات منتشر می‌شود که با یک حساب سرانگشتی به تعداد خانوارها قیمتی حدود چهار میلیون تومان برای هر خانواده در سال برای پارک حاشیه‌ای احصا می‌شود، اما آیا همه خانواده‌ها می‌توانند سالی چهار میلیون تومان پول جای پارک بدهند. آیا اصلاً این کار شدنی است؟ واقعیت آن است که ارقام آن‌طور که گفته می‌شود، نیست و ما امیدواریم در دو سال آینده بتوانیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار جای پارک را ساماندهی بکنیم.
فاز اول طرح کاهش از ابتدای شهریور ماه سال 95 اعلام شده بود، اما به علت نبود زیرساخت‌های لازم از سوی

پلیس با تأخیرچند ماهه اجرا شد. شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اول آبان را زمان اجرای فاز دوم اعلام کرده است. دریافت معاینه فنی ازمهم‌ترین نکات طرح کاهش محسوب می‌شود. براین اساس در سال 96 از مجموع یک و نیم میلیون خودرویی که در سال گذشته، معاینه فنی انجام دادند، 400هزار خودرو به علت نقص آلایندگی، اصلاحیه گرفتند.جالب اینکه در سال 94، تنها 400هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده بودند که در سال گذشته، به یک میلیون خودرو افزایش یافت. امسال از حدود 4 میلیون خودرو، بیش از 100 هزار خودرو معاینه فنی برتر دریافت کرده‌اند. هم‌اکنون بیش از یک و نیم میلیون خودرو در طرح زوج و فرد تردد می‌کنند.

پزشکیان: جای روحانی بودم، شفاف سازی می‌کردم ...




مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس با اشاره به جلسه استیضاح وزیر کار و حواشی ادامه دار آن گفت: باید به آن چیزی که لیاقتش داریم برسیم، انگار قرار است بعضی افراد در این جامعه آب به آسیاب آمریکا بریزند.

نماینده تبریز در مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد:5 ماه قبل عده‌ای استیضاح وزیری را مطرح کردند و موفق نبودند و دوباره همان افراد با همان تفکر و یکسری مطالب جدید استیضاح را مطرح کردند، چه منطقی دارد که یک وزیر را دوبار در طول پنج ماه و با مطالب مشابه استیضاح کنیم .

این نماینده اصلاح طلب مجلس بیان کرد: چون عده ای قصدشان تحت هر شرایطی استیضاح وزیر بود تمام تلاش خود را کردند که این کار انجام شود و اینقدر هم پیش رفتند که به قصدشان رسیدند.

عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در طرح سوال از رئیس جمهور نیز چنین مطالبی مطرح شود گفت: اگر جای رییس جمهور و هر کدام از وزرا باشم واقعیت ها را به درستی بیان می کردم، حق را می گفتم ودر مورد علتی که باعث ایجاد این شرایط شده است شفاف سازی می کردم.

مسعود پزشکیان: اگر جای روحانی بودم، شفاف سازی می‌کردم/ نپذیرفتن«FATF» یعنی خود تحریمی/ افرادی که من را متهم کردند در تمام تمام هیات مدیره ها و بدون هیچ چارچوبی آدم دارند

 

نایب رییس مجلس تاکید کرد: این روندی که در ساختار و سیستم های ما وجود دارد درست نیست و همه مشکلات ما از همین جا ناشی می شود. سیستمی به نام وزارت رفاه درست کرده ایم که به عریضی و طویلی دولت است و یکسری کارخانه و شرکت ها در دست این وزارتخانه است که همه به طریقی به آنها طمع دارند و نتیجه این سیستم این است که همیشه دعوا و جدل در مورد این وزارتخانه وجود دارد.

پزشکیان گفت: تمام مدیرهای ما یکسال دوسال عمر دارند چراکه ما براساس سلسله مراتب بالا نمی آییم، فردی را چون با فلان فرد آشنا است و یا آدم فلان کس است مدیر می کنند. در خود همین وزارت رفاه بررسی کنید ببیند آدم های که آنجا هستند از کجا آمده‌اند و آدم کی هستند؟ چرا برخی در مجلس داد می زنند؟ چون یا آدم من و یا آدم آنها آنجاست، حالا اگر سهم من و آنها را دربیاورند معلوم می شود چه خبر است و سهم هرکس چقدر است .

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: چرا همیشه برخی به دنبال این هستند که بدانند کسی مثل من در کدام سیستم آدم دارم؟ چون من هیچ فردی را در هیچ سیستمی ندارم و اگر دخترم در فلان جا کار می کند چه خلافی کرده است؟ آیا رئیس شرکت است، مدیر کل و یا عضو هیات مدیره است و اضافه حقوق می گیرد؟ خود همین افراد که من ‌را متهم کردند اگر بررسی شود مشخص می شود در تمام هیات مدیره ها و بدون هیچ چارچوبی آدم دارند.

وی در مورد شفاف سازی ریس جمهور و اینکه اگر این شفاف سازی به مذاق برخی خوش نیاید ممکن است اتهاماتی به خود ریس جمهور و وزرا وارد کنند گفت: روندی که الان بانک ها برای ما ایجاد کرده اند حاصل رد همان fatfاست که ما در مجلس امضا نکردیم وقتی fatfرا امضا نمی کنیم یعنی هیچ بانکی در دنیا با ما معامله پولی نمی کند و وقتی معامله نباشد قطعا ارز و‌دلار مشکل پیدا می کند، حالا می خواهیم با این عملکرد یقه چه کسی را بگیریم؟

نایب رییس مجلس تصریح کرد:وقتی سیاست ما این شده است که برجام و «FATF را نمی پذیریم، پس بپذیریم که نتیجه این سیاست ها خود تحریمی است. الان عراق نمی خواهد با ما معامله بانکی کند، اینکه عراق با ما معامله بانکی نمی کند به آمریکا چه ربطی دارد؟ چون ما چارچوب «FATF را نپذیرفته‌ایم عراق با ما معامله نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد:شرایطی که الان در کشور حاکم شده است نتیجه تصمیم‌هایی است که ما گرفته ایم حالا می خواهیم چه کسی را بازخواست کنیم؟  این روند اقتصادی زاییده تصمیمات دولت، مجلس ‌وقوه قضاییه است و اینکه همه گناهان را به گردن یک نفر بیندازیم وبگویم ما بی گناهیم و باید یک نفر مورد سوال و بازخواست قرار گیرد ،درست نیست.


تحلیل زیباکلام از آینده-ی پیش رو ...

 تحلیل زیباکلام از آینده-ی پیش رو ...  

برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. ۳۰ میلیارد دلاری که باید در کشور می‌ماند در صنعت، کشاورزی یا آبیاری سرمایه گذاری می‌شد از کشور خارج شد. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر همین سیاست خود را ادامه دهد بیشتر موفق می‌شود ما را به زانو درآورد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
فرارو- یک روز بعد از آنکه حسن روحانی دونالد ترامپ را مخاطب سخنانش قرار داد رئیس جمهور آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود از روحانی نام برد. روحانی به ترامپ گفته بود با دم شیر بازی نکن. ترامپ هم به روحانی پاسخ داد که آمریکا را تهدید نکن.
 
توئیت به جای گلوله / یا نزدیک شدن به اروپا یا ۱۹۱۹ با روس‌ها / دلیل چرخش روحانی؛ رادیکال‌ها می‌توانند دمار از روزگار روحانی درآورد / ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد/
فکر می‌کنم این میس کال‌ها از جا‌های دیگری بوده، اما آقای واعظی آن‌ها را با شماره کاخ سفید اشتباه گرفته است! [خنده]
 
فرارو با صادق زیباکلام به گفتگو نشسته است. او که اعتقاد دارد روحانی در سیاست خارجی گردش به راست کرده است می‌گوید برخی شایعات از یک جور مذاکره حکایت می‌کنند. با این حال معتقد است که ایران دو راه بیشتر ندارد: یا آنکه از ظرفیت اروپا استفاده کنیم و یا در دامان روسیه بغلتیم. او می‌گوید عده‌ای همچون علی اکبر ولایتی چنین نظری دارند. در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.
 
به نظر می رسد راهبرد حسن روحانی در سیاست خارجی تغییر کرده است، علتش چیست؟
شما می‌توانید بسیاری از نطق‌های آقای روحانی در سال‌های قبل به خصوص در انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ را کنار صحبت‌های کنونی ایشان بگذارید. با این مقایسه به نظر می‌رسد که ما دو حسن روحانی داریم. علت این دوگانگی در گفتمان شرایطی است که اکنون برای آقای روحانی به وجود آمده است. آنقدری که اکنون اصحاب قدرت و تندرو‌ها به درد آقای روحانی می‌خورند، ۲۴ میلیون نفری که به او رای دادند برای او کارآیی ندارند. آقای روحانی نه خودش می‌خواهد در انتخابات شرکت کند و نه یک رهبر حزبی است که قصد شرکت در انتخابات داشته باشد. در شرایط فعلی از بین جریان معتدل و اصلاح طلب و جریان رادیکال، جریان دوم است که قدرت دارد. اولی با دیدن آقای روحانی در کسوت فعلی جز آه و افسوس هیچ کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. اما دومی می‌تواند دمار از روزگار آقای روحانی درآورد.

حتی به قیمت اینکه آقای روحانی ۱۸۰ درجه چرخش انجام دهد؟
بله. هدف سخن گفتن احمدی‌نژادگونه با آمریکایی‌ها مثل این صحبت که "تنگه هرمز را می‌بندیم" یا "با دم شیر بازی نکنید"، ترامپ نیست بلکه هدف او جلب توجه جریانهای داخل کشور است.

چه سرنوشتی در انتظار کشور خواهد بود؟ 
من با همه وجود معتقدم که سیاست خارجی رادیکال به جز تخریب منافع ملی کشور نتیجه دیگری نداشته است. ما این را درباره آقای روحانی هم می‌بینیم که وقتی ایشان سمت و سوی میانه روی داشت برجام به وجود آمد، اما حاصل اینکه او به سمت تندروی می‌رود از دست دادن اروپایی هاست. درست است که شرایط خیلی مطلوب نیست و الان برعکس دوران مذاکرات هسته‌ای تندرو‌ها جلودار شده اند، اما من معتقدم که ما از این مرحله عبور خواهیم کرد. شاید این بار آخری هست که تندرو‌ها می‌توانند فرمان سیاست خارجی را به دست خود بگیرند و برای منافع ملی هزینه ایجاد کنند.
 
هرجور مذاکره با آمریکایی‌ها به زیان ما خواهد بود
چرا می‌گویید بار آخر؟‌
می‌گویم "شاید". برای آنکه بعضی شایعات از یک جور مذاکره حکایت می‌کنند. اما مشکل اساسی این است که هرجور مذاکره با آمریکایی‌ها به زیان ما خواهد بود. تجربه نشان داده که هرموقع که ما بدون آنکه چیزی در دست داشته باشیم، پشت میز مذاکره رفتیم بهای سنگینی پرداختیم. در جریان گروگان‌گیری سال ۵۹ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ این اتفاق افتاد. امیدوارم این بار این اتفاق نیفد.

لطفا درباره این شایعه که می‌گویید بیشتر توضیح دهید. اگر هم منبعی دارید و می‌توانید به آن اشاره کنید.
منبعی ندارم، اما در افواه و زبان گفته می‌شود که با وساطت عمانی‌ها یا پوتین گفتگو‌هایی صورت می‌گیرد. البته من خودم اگر می‌خواستم شرط بندی کنم می‌گفتم هیچ مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد و هیچ مذاکره‌ای در جریان نیست. نه به این خاطر که ایرانی‌ها نمی‌خواهند. بلکه به این خاطر که آمریکایی‌ها تمایل زیادی به مذاکره ندارند. آن‌ها به غلط یا به درستی احساس می‌کنند ایران را به یک گوشه انداخته اند و دلیلی برای مذاکره با آن‌ها ندارند.

می‌خواهید بگویید اینکه آقای واعظی گفته اند ترامپ هشت بار به روحانی زنگ زده درست نیست؟
فکر می‌کنم این میس کال‌ها از جا‌های دیگری بوده، اما آقای واعظی آن‌ها را با شماره کاخ سفید اشتباه گرفته است! [خنده]
 
ترامپ هم چند بار هم گفته منتظر تماس ایران برای درخواست مذاکره است.
وقتی ترامپ می‌گوید من منتظر زنگ ایران هستم دقیقا به خاطر همین احساس است که او فکر می‌کند ایران را به زانو درآورده است. اما اگر ما الان پای میز مذاکره برویم جز آنکه حجم گسترده‌ای امتیاز به آمریکا بدهیم، مثل آنچه که در بیانیه الجزایر و قطعنامه ۵۹۸ اتفاق افتاد، دستاوردی نصیب‌مان نخواهد شد. من معتقدم عاقلانه‌ترین استراتژی این است که اروپا را از دست ندهیم و هرطور که شده جایی در قطار اروپا دست و پا کنیم. اتحادیه اروپا اختلافات زیادی با ترامپ دارد و اگر ما سوار این قطار شویم شاید آسیب کمتری متوجه ایران شود. در غیر این صورت ما هزینه‌های وحشتناکی خواهیم پرداخت که دیگر نمی‌توان هزینه‌های بیشتری را به کشور تحمیل کرد.
 
 شخصا فکر می‌کنید آمریکا می‌خواهد با ایران چه کار کند؟
من فکر می‌کنم برخلاف آنچه که از ظاهرش برمی‌آید در منطقه با آمریکایی‌ها اختلافات عمیق استراتژیک نداریم. من برای شما یک مثال ساده بزنم. ما در افغانستان می‌خواهیم یک حکومت معتدل و میانه رو سر کار باشد. آمریکایی‌ها هم دقیقا دنبال همین هستند. ایران می‌خواهد در عراق یک حکومت میانه رو مثل دولت حیدرالعبادی سر کار باشد. آمریکایی‌ها هم دقیقا همین را می‌خواهند. ما نمی‌خواهیم داعش و تندرو‌های سلفی در سوریه به قدرت نرسند. آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند این جریانات در سوریه به قدرت برسد. اتفاقا در خیلی از بخش‌های خاورمیانه ما و آمریکایی‌ها اتحاد استراتژیک داریم. ما نمی‌خواهیم قیمت نفت در دنیا خیلی بالا برود و یا سقوط کند. آمریکایی‌ها هم به دلایلی این را نمی‌خواهند. البته اختلاف هم داریم. ایران می‌خواهد اسرائیل نابود شود. اختلاف در زمینه حقوق بشر هم زاویه دیگر این اختلاف است. اما اختلاف در زمینه حقوق بشر از دید آمریکایی‌ها اختلافی خیلی جدی نیست. اگر جدی بود آمریکا با عربستان و بحرین نمی‌توانست هیچ جور رابطه‌ای داشته باشند. این است که می‌گویم اتفاقا و برعکس آنچه که تندرو‌ها می‌گویند ما اختلافات زیادی با آمریکا نداریم. آنچه که باعث این تنش ۴۰ ساله شده، آمریکاستیزی است که به بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران درآمده. نظام اگر آمریکاستیزی را کنار بگذارد، دچار بحران هویت می‌شود.

 ترامپ برای ایران چه خوابی دیده است؟ تبدیل ایران به سوریه، تبدیل کشور به ونزوئلا، تجزیه یا انقلاب در ایران؟
برای آمریکا کم هزینه‌ترین استراتژی ادامه وضع موجود است. ترامپ در یک سال گذشته کاری کرد که ۳۰ میلیارد دلار دارایی ایران از کشور خارج شود. ۳۰ میلیارد دلاری که باید در کشور می‌ماند در صنعت، کشاورزی یا آبیاری سرمایه گذاری می‌شد از کشور خارج شد. این پول به کشور‌هایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان، مالزی و ... که از ثبات و امنیت برخوردارند رفت و در این کشور‌ها سرمایه گذاری شد. همین موضوع کمر اقتصاد ایران را می‌شکند. در این یک سال دلار به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. ترامپ حتی به شلیک یک گلوله نیاز ندارد. اگر همین سیاست خود را ادامه دهد بیشتر موفق می‌شود ما را به زانو درآورد.

 فکر می‌کنید ترامپ کسی هست که ایران بتواند وضعیت ۴۰ ساله خود را با او به سرانجام برساند؟
درست است که ترامپ ناپایداری‌هایی نشان می‌دهد، اما او یک بیزینسمن است. زبان تجارت و معامله را خوب می‌فهمد و با او می‌توان کنار آمد. اما ایران این را نمی‌پذیرد.

دو راهکار پیش روی ایران گذاشتید. یکی اینکه سوار قطار اتحادیه اروپا شویم و دیگر اینکه این کار را نکنیم. در هر صورت چقدر به مردم فشار می‌آید؟
جمهوری اسلامی قطعا می‌خواهد دشمنی با آمریکا را ادامه دهد. دو گزینه بیشتر ندارد. یا باید بیشتر و بیشتر در دامان روسیه بغلتد و عملا مثل قرارداد ۱۹۱۹ که ایران تحت الحمایه انگلستان درآمد با گذشت یک قرن از این قرارداد ما به تحت الحمایه روسیه درآییم. این یک سناریوست. ظاهرا خیلی‌ها از جمله آقای ولایتی این نظر را دارند. راه دیگر این است که همه تخم مرغ‌هایمان را در سبد روسیه نگذاریم و سعی کنیم از اختلافاتی که میان اروپا و آمریکا بر سر مسائل سیاسی، محیط زیست و ناتو وجود دارد استفاده کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

اگر خوشبینانه نگاه کنیم و به این سناریو عمل کنیم چطور؟
مسلما رویارویی با آمریکا و ترامپ ما را از پا درنخواهد آورد. بلکه شرایط بسیار سخت خواهد شد. تعداد بیشتری از مردم از کشور خارج خواهند شد. مقدار بیشتری از سرمایه‌های ایرانی به خارج از کشور خواهد رفت و مختصر پیشرفت اقتصادی متوقف خواهد شد. آنگونه که براندازان می‌گویند نظام سقوط نخواهد کرد. اما شرایط زندگی مردم اسفناکتر می‌شود و باید چند برابر امتیازاتی که الان به آمریکا بدهیم را در سال‌های آینده پرداخت کنیم.