از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...
از صفر تا بینهایت فاصله ...

از صفر تا بینهایت فاصله ...

«کسیکه از خدا شرم ندارد، ممکن-ست مرتکب هر جُرمی بشود» (امام حسن مجتبی"ع"). هر چه فاصله-ی «شَرم آدما از خدا» کمتر ، آدمیت او بیشتر ...

عجب داستان تکراری عبرت‌آموزی است

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 
 

  عجب داستان تکراری عبرت‌آموزی است 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید 
 

 


  خبرآنلاین، وبلاگ اوشال، سید جمشید : یادم می آید زمانی که در دهه 40 شاگرد مدرسه بودیم در سطوح جامعه و در روزنامه ها و حتی انشاء-های ما دانش آموزان درمورد پیرزن فقیر و محروم فلان استان صحبت و نوشته میشد که باید به او توجه شود. امروز با اینکه آن پیر زن پس از گذشت تقریبا 50 سال مطمئنا زنده نیست و جایش را به دیگر پیرزنان سپرده اما حرف همان است که گفته شده یعنی : باید به پیر زن فقیر و محروم فلان استان توجه شود با این تفاوت که امروز جوان بیکار که ممکن است نوه اش باشد هم در کنار آن پیر زن نشسته و با او حرف میزند و از خاطراتش میپرسد. عجب داستانی جالبی است که بیش از 50 سال مکررا تکرار میشود.
 یادداشت امروز من قدری طولانی است که از همه عذر میخواهم. اما برای رساندن مفهوم آن لازم است اینگونه نوشته شود . موضوع یادداشت عجب داستان تکراری عبرت آموزی است. یک شبکه تلوزیونی به نام آی فیلم I Film داریم که فیلم های سریالی قدیمی را پخش میکند . به نظرم شبکه خوبی است و اگر فرصت نکرده باشیم فیلم و سریالی را در زمانش ببینیم حالا این فرصت ایجاد میشود. علاوه بر این چون فیلم ها نسبتا قدیمی است مطمئنا همراه با خاطرات آن زمان و یادآوری و تازه شدن آن خاطرات است به همین دلیل مورد استقبال مخاطبان خودش قرار میگیرد. شبکه دیگری هم داریم که فیلم های خارجی و داخلی قدیمی پخش میکند به نام تماشا. حالا منظورم تبلیغ صدا و سیما نیست بلکه این مقدمه ای است برای طرح یک موضوع جدید. صدا و سیما دارای آرشیو بسیار بزرگی است که در آن علاوه بر نگهداری انواع فیلم های هنری و فرهنگی و مذهبی و ... فیلم ها و مصاحبه ها و مناظره ها و تحلیل های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... و خبری از حدود 50 و شاید بیش از 50 سال قبل را نیز نگهداری میکند . چند سالی است که صدا و سیما شبکه های آی فیلم و تماشا را برای نمایش فیلم های هنری و فرهنگی و مذهبی راه اندازی نموده و تقریبا هم موفق بوده و مخاطبان زیادی میلیونی دارد.
 حالا با این تجربه ارزشمند هنری و فرهنگی ، آیا میتواند شبکه خبری و تحلیلی جدیدی را ایجاد و راه اندازی کند که فیلم ها و نوارهای خبری و مناظره های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... کشور را در طول بیش از 50 تا 60 یا 70 سال گذشته را به نمایش بگذارد و روند سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی کشور را مورد نقد و ارزیابی و تحلیل قرار دهد؟
 مطمئنا این کار کمک میکند که حافظه تاریخ که فعلا آلزایمر نگرفته ، تر و تمیز و تازه و مستند بماند و گرد و خاک روزمرگی و بی توجهی به آنچه که بوده بر چهره جامعه ما ننشیند. اما چرا چنین ایده ای و با بودن تجربیات ارزشمند و تیم های حرفه ای در صدا و سیما تاکنون عملیاتی و اجرایی نشده؟ ممکن است به دو دلیل باشد :
 دلیل اول اینکه تاکنون فکری برای طرح این ایده و تولید این برنامه نبوده؟ که در اینصورت تکلیف مشخص است و این ایده و فکر را پیشنهاد میکنیم.
 اما دلیل دوم اینکه این فکر بوده اما شاید میل و اراده و مصلحتی برای این کار نباشد؟
 در اینصورت آن وقت باید پاسخ داده شود که چرا نقطه اشتراک تمامی این مصاحبه ها و مناظره ها و تحلیل های و عمدتا انتقادات که در اینگونه مجالس و گفتگوها و خبرها بیان شده چند موضوع تکراری :
 - فقر زدایی و / - محرومیت زدائی و / - ضعف و غفلت های مدیریتی در اجرای کار و اداره امور است.
 به علاوه اینکه ، فساد و مرد رندی و نامردی و خیانت در امانتداری یک سری آدم های مسلط به قدرت نقش اصلی در تمامی این گفتمان ها را داشته و دارد؟ اما داستان تکرار مکررات اتفاق می افتند و کار مهم و اتفاق مهمی رخ نداده؟
 یادم می آید زمانی که در دهه 40 شاگرد مدرسه بودیم در سطوح جامعه و در روزنامه ها و حتی انشاء های ما دانش آموزان   درمورد پیرزن فقیر و محروم فلان استان صحبت و نوشته میشد که باید به او توجه شود؟
 امروز با اینکه آن پیر زن پس از گذشت تقریبا 50 سال مطمئنا زنده نیست و جایش را به دیگر پیرزنان سپرده اما حرف همان است که گفته شده یعنی :
 باید به پیر زن فقیر و محروم فلان استان توجه شود با این تفاوت که امروز جوان بیکار که ممکن است نوه اش باشد هم در کنار آن پیر زن نشسته و با او حرف میزند و از خاطراتش میپرسد؟
 عجب داستان جالبی است که بیش از 50 سال مکررا تکرار میشود؟ یعنی فرقی هم نمیکند که کجا و در چه زمانی و چگونه باشیم؟
قصه همین است که مکررا شنیده ایم و میشنویم؟

 متاسفانه ساختار و شکل کار و تصمیمات در کشور اینگونه است که در رژیم قبل و حتی نظام امروز شاید هم بدتر ، بدون ترس و ظاهرا با قدرت مجموعه ی فساد شکل میگیرد و رشد پیدا میکند و حفظ و بعضا گسترده تر هم میشوند و این داستان های جالب و آئینه های عبرت ادامه دارند؟
 از خودمان میپرسیم :
مگر انقلاب نشد و ریشه های رژیم شاهنشاهی خشک و تک تک ایشان از ساختار قدرت و اجرایی کشور پاک نشد ؟ پس چه شده امروز توسط بعضی از منصوبین و وابستگان به انقلاب ( چون قدرت و امکانات دست عوام نیست ) فساد میشود؟
 پاسخش این است که وقتی شایسه سالاری به معنای اخلاق محوری نباشد و امانت دست اهلش نباشد آنوقت مدل نگاه معاویه ای به پول و قدرت ، ایمان را از بین میبرد و متاسفانه این نگاه در بعضی ها وجود دارد و متاسفانه در جذب متولیان و متصدیان امور ممکن است بلکه سهوا و یا عامدا بی توجهی شده و دقت لازم لحاظ نشده و نتیجه اش این شد که همان آدم های به ظاهر رستگار که هیچ کس در مخیله-اش نمی گنجید روزی تخلف چراغ راهنمایی کند ، یک مرتبه آن میشود که شاخ از سر آدم بیرون میزند.
 به یاد داستان مارگیر و اژدهای مثنوی می افتیم . داستانی شبیه به آنچه که می بینیم. یعنی فکر میکنیم که ریشه های فساد بی جان و مرده و وجود ندارد؟
اما حقیقت این است که ریشه به ظاهر خشک است ، ولی به محض وجود یک ذره رطوبت و یا قطره آب و یا گرمای فرصت قدرت مجددا زنده و قوی تر و محکمتر میشوند؟
 ببینید : در طول چند ده ساله گذشته ، حرف و عصاره شعارهای مشترک تمام داوطلبین محترم ریاست جمهوری و در امتداد آن وزرا و مسئولین و متولیان امور درکشور فقر و محرومیت زدائی و مبارزه با انواع فسادهاست.
جالب بودن این داستان ها اینجاست که شعارها سالیان سال است همیشگی تازه و ماندگار مانده و کاری که انتظارش را داشتیم نشده؟
 دلیلش چیست؟ خیلی ساده ،
بی مسئولیتی های شعار دهندگان در مقابل حرف و قول شان و مردم پیگیر نبودن و نه پرداختن مردم به چرایی عدم صدق در وعده ها و عدم حمایت رسانه ها از حقوق مردم و انقلاب و در مجموع نبود باور به آنچه که گفتند و شعار دادند؟
 عجب داستان ادامه دار جالبی است و معلوم نیست که کی قرار است به پایان برسد و نتیجه دهد؟
 
اما چه باید کرد؟ چقدر باید نشست و تکرار این داستان ها را دید و ساکت بود؟ پس کی قرار است روزی مقتدرانه بگوییم کشور ایران و مردم ایران ملبس به اخلاق اسلامی ، کشورتوسعه یافته اسلامی شده اند؟
 عزیزان هموطنم و مخاطبان عزیز. مشکل خودمانیم؟ فقط انتقاد میکنیم. آن هم بدون راهکار و برنامه؟ کمی وقت بگذاریم و فکر کنیم چه باید کرد؟
فکر کنیم از کجا باید شروع کرد تا فقر و محرومیت و فساد و نابرابری در کشور نیست و نابود شود؟ فکر کنیم چکونه میتوانیم به دولت و مجلس کمک کنیم و اگر کمک نمیخواهند چگونه ایشان را تحت فشار بگذاریم که مردم را در فرآیند بازی خدمت بکار گیرند و از کمک مردم برای سازندگی کشور استفاده کنند. فکر کنیم چکونه دولت و مجلس میتواند بجای حاشیه های صد من یک غاز ، توسعه یافتگی و پیشرفت که حق مردم و انقلاب است و این حداقل مطالبه مردم و انقلاب میباشد را سرلوحه کارشان بگذارد و به مردم پاسخگو باشند. فکر کنیم چکونه دولت و مجلس میتواند به مردم گزارش رسمی همراه با نمودار و آمار دهند که چه میکنند و در کجای کار هستند و سهم مردم در این کار و حرکت دولت و مجلس چیست و در کجا از مردم خواستند و پاسخ و اجابت ها از مردم چه بود و چرا؟ بجای سرگرم شدن با موضوعات پیش پا افتاده برجام و ... و اینکه من که هستم و تو که هستی به اصل موضوعات کشور بچسبیم ، یعنی توسعه یافتگی ایران اسلامی یعنی :
- فقر زدایی و / - محرومیت زدائی و / - شایسته سالاری و برنامه محوری تا نشنویم نشد چون ضعف و غفلت های مدیریتی در اجرای کار و اداره امور بود. / - گزینش اصلح برای مبارزه با فساد و مرد رندی و نامردی و خیانت در امانتداری یک سری آدم های مسلط به قدرت نقش اصلی در تمامی این گفتمان ها را داشته و دارد؟
 دیگر نباید وقت کشی کرد و با حسرت به دیگران نگاه کرد.
به نظر میرسد شروعش باید از صدا و سیما و رسانه های با نگاهی ملی بی طرف برای مردم و جمهوری اسلامی ایران و انقلاب باشد . البته با حفظ منافع و مصالح و امنیت ملی کشور.

 با اقتباس از آیه 105 سوره انبیاء : َلَقَدْ کَتَبْنا فى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحُونَ ـ اِنَّ فى هذا لَبَلاغاً لِقُوم عابِدین.
در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد.
 جان کلام این است :
در حکومت انقلابی صالحان جایی برای معاویه صفتان وجود ندارد.
 یا علی. با حترام - سید جمشید اوشال.

 

 تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی    

هر جا «آقازاده-ای» هست، فساد وُ تبعیض هم هست ...

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 
 

   هر جا «آقازاده-ای» هست، فساد وُ تبعیض هم هست ... 

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید 
 

 

  رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج که اکثرا از فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت‌های سیاسی هستند هشدار می‌دهیم که اقدامی کنند در غیر این صورت اسامی آنها را منتشر می‌کنیم.
 ایسنا نوشته: احمد توکلی ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری ابتدا با اشاره به روند کار موسسات مالی، گفت:
بانک با پول مردم به صاحبان کسب و کار تسهیلات می‌دهد و سود می‌گیرد. بخشی از سود را به سپرده‌گذاران داده و بخشی را نیز خود بر می‌دارد. در واقع بانک‌ها با اعتبار دولت این کار را می‌کنند به همین خاطر وزارت صنایع هیچ وقت ضمانتی دریافت نمی‌کند اما بانک‌ها باید ذخیره قانونی داشته باشند یعنی اگر موسسه مالی بشکند، بانک مرکزی می‌تواند بخشی از طلب مردم را بدهد.
 وی افزود: بانک مرکزی به همین دلیل اختیارات گسترده‌ای مانند صدور جواز، کنترل مسیر، تشخیص تخلفات، اعمال ضوابط و بازخواست از متخلفان را دارد. یعنی از صفر تا صد یک بنگاه پولی به بانک مرکزی سپرده شده و وقتی بانک مرکزی متصدی حفظ ارزی پول به مقدار متناسب است، بانک‌ها خلق پول می‌کنند و بانک مرکزی نیز باید دخالت داشته باشد.
 توکلی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت‌ها و اختیارات ویژه‌ای دارد، تصریح کرد:
بانک مرکزی نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند اما آیا به این معناست که اگر بانکی تبدیل به بنگاهی ورشکسته شد، خسارت تک تک سپرده‌گذاران را باید بانک مرکزی پرداخت کند؟ خیر این معنا را نمی‌دهد اما نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
 وی تاکید کرد:
ما نباید از بانک مرکزی انتظار داشته باشیم که اسکناس چاپ کند و پول سپرده‌گذاران را بدهد اما در برابر جامعه مسئول است بنابراین چون وزارت تعاون و بانک مرکزی غیرعقلایی کار کردند، باید پاسخگو باشند.
 رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت یادآور شد:
بانک مرکزی طبق قانون معاون جرم است چون در اقدام به موقع اهمال کرده است.
 توکلی در ادامه گفت:
تخلفات اصلی ثامن‌الحجج از سال 86 به بعد است که اتفاقا توسط بانک مرکزی نیز حمایت شد به ویژه در زمان مسئولیت آقای بهمنی. در حالیکه این موسسه بازرسان را راه نمی‌داد اما از سوی بانک مرکزی تشویق‌نامه دریافت می‌کرد.
 وی گفت: زمانیکه دولت عوض شد و دولت یازدهم روی کار آمد بانک مرکزی نسبت به موضوع جدی‌تر شد اما باز هم تعلل کرد به طوریکه مدیرعامل ثامن‌الحجج در خانه‌اش و تحت‌الحفظ، محصور شد در حالیکه
اگر به زندان و انفرادی می‌رفت قول می‌دهم که اموال خود را تحویل می‌داد.
 این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: نهایتا ما در سازمان دیده‌بان پیشنهاد دادیم که به موضوع ورود کنیم و یک نفر از ما و نماینده‌ای از سپرده‌گذاران وارد موضوع شوند چون اینگونه فشار مردم را کم خواهیم کرد.
مسئولین از این موضوع استقبال کردند اما عمل نکردند. بعد هم هیات اجرایی متشکل از نمایندگانی از وزارت اطلاعات، دادستانی و بانک مرکزی تعیین کردند که این هیات اخیرا استعفا داده است.
 توکلی تاکید کرد: در حال حاضر بانک مرکزی باید به چند سوال پاسخ دهد، اول اینکه چرا در انحلال ثامن‌الحجج تاخیر کرد؟ دوم اینکه چرا کمیته اجرایی استعفا داده است؟ و در عین حال چرا در وصول تسهیلات پرداختی در اختیار مردم کوتاهی می‌شود؟  ((( آیا قوه-ی قضائیه وَ زیز-مجموعه-های آن همچون «بازرسی کل کشور» نمی-تواند در این قانون-گریزی دخالتی کند؟! ... _ عـبـــد عـا صـی ))) وی افزود: اخیرا نیز شنیده‌ایم که می‌خواهند کار را به بانک پارسیان بسپارند تا پاسخگو باشد اما بانک پارسیان به چه کسی تعهد می‌دهد که این کار را انجام دهد و چه کسی ضامن پارسیان می‌شود؟ چرا که سرمایه اجتماعی در این رابطه به شدت ضربه دیده است.
 رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: ما آمدیم و به مردم با توجه به شرایطی که پیش آمده می‌گوییم که مسئولیت پولی که به بنگاه مورد تایید بانک مرکزی ما سپردید به ما مربوط نیست. توکلی یادآور شد:
ما از رسانه‌ها انتظار داریم برای شفاف‌سازی این موضوع تلاش کنند تا بانک مرکزی نیز مسئولیت خود را بپذیرد و با شفافیت به مردم توضیح دهد. در عین حال برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج هشدار می‌دهیم که اقدامی کنند در غیر این صورت اسامی آنها را منتشر می‌کنیم. اکثر آنها نیز از فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت‌های سیاسی هستند.
 وی همچنین اظهار کرد:
آقای آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز در سخنانی گفته بودند دنبال مقصر نیستیم اما به نظر من منظور ایشان این بوده که باید ضرر و زیان مردم را کاهش دهیم و پرداخت کنیم و بعد به دنبال مجازات مجرمین باشیم.
 رییس دیده‌بان شفافیت و عدالت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان حضور خود در مجلس اقدامی در این رابطه کرده یا خیر؟ گفت:
آدم‌های فاسد در دستگاه‌های حکومت یار دارند که به کمک‌شان می‌آیند به طوریکه مدیرعامل ثامن‌الحجج یک زمان با حکم جلب آقای بهمنی به بانک مرکزی رفته بود چرا که فاسدها یارگیری کرده و مانند خودشان را تکثیر می‌کنند.

 

 تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی    

چرا بعضی ها تحمل درد را ندارند؟

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 
 

  

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید 
 

نتیجه تصویری برای احساس درد

 

نتیجه تصویری برای تحمل درد

 

نتیجه تصویری برای بی‌خوابی

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای استرس و اضطراب

تصویر مرتبط

 


 میگنا: به لحاظ پزشکی این امر چند علت دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.
ژن‌ها تعیین‌کننده آستانه تحمل درد هستند
 تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است. میزان تحمل درد یک فرد به بسیاری از عوامل بیولوژیک و روانشناختی بستگی دارد.
پزشکا آستانه ن تاکید دارند که چهار ژن می‌توانند در توجیه علت تفاوت در تحمل درد در افراد مختلف نقش داشته باشند.

تشخیص اینکه آیا فردی دارای این چهار ژن است می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در مورد میزان تحمل درد در بیماران درک بهتری پیدا کنند.
در یک بررسی، از بیش از 2700 شرکت‌کننده درخواست شد برای درمان دردهای مزمن از داروهای مسکن که با عنوان «نارکوتیک» شناخته می‌شوند، استفاده کنند. همچنین از آنان درخواست شد تا میزان درد را از صفر تا 10 اعلام‌ کنند. سپس با خارج کردن افرادی که میزان درد در آنان صفر بود، مابقی شرکت‌کنندگان را براساس شدت درد در آنها به سه گروه تقسیم‌بندی کردند.
همچنین پزشکان در این مطالعه به بررسی ژن‌های COMT ،DRD2 ،DRD1 و OPRK1 در این افراد پرداختند.
به گفته پزشکان، ژن DRD1 در افرادی که میزان احساس درد در آنان پایین‌تر بود، بیشتر دیده شد. علاوه بر این در افرادی که میزان احساس درد در آنان در حد متوسط بود، ژن‌های COMT و OPRK1 بیشتر مشاهده شد و ژن DRD2 در افراد با احساس درد زیاد به مراتب بیشتر بود.
 دردهای مزمن و طولانی مدت بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان تاثیر می‌گذارند و شناسایی ژن‌هایی که تعیین‌کننده میزان تحمل درد هستند، می‌تواند راهی برای کشف روش‌های درمانی جدید باشد و به پزشکان در درک بهتر مکانیسم درد در بیماران کمک کند.
 احساس درد
دو مرحله در احساس کردن درد وجود دارد:
 
مرحله ی اول، مرحله ی بیولوژیک است. برای مثال وقتی شما دچار سردرد می شوید، این مرحله از احساس درد به مغز شما سیگنال هایی می دهد که نشاندهنده ی بروز مشکلی در بدن انسان است.
 دومین مرحله، درک مغز از دردی است که در ناحیه ای از بدن وجود دارد. در این مرحله است که انسان نسبت به درد خود بی اعتنا می شود و به کارهایش ادامه می دهد و یا در نتیجه ی درد، دست از کار می کشد و بر روی درد خود تمرکز می شود.
 عوامل تاثیرگذار بر میزان تحمل درد
- احساسات، قدرت جسمانی و شیوه ی زندگی فرد در میزان تحمل درد نقش دارد.
- افسردگی و اضطراب می تواند افراد را نسبت به احساس درد حساس نماید.
- ورزشکاران به نسبت افراد عادی بیشتر می توانند درد را تحمل کنند.
- افراد سیگاری و چاق کمتر می توانند درد را تحمل کنند.

 علل کاهش توانایی تحمل درد
 بی‌خوابی
مشکل بی‌خوابی می‌تواند تحمل درد را کاهش دهد. محققان دریافتند در افرادی که بیش از یک بار در هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند، در مقایسه با افرادی که مشکل خواب ندارند، به طور چشم‌گیری میزان تحمل درد پایین است. افسردگی
اگرچه مشخص نیست که چرا افسردگی خود را به شکل درد جسمی نشان می‌دهد، اما احتمال دارد به دلیل ایجاد اختلال در مسیر درک درد در مغز باشد.
نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد افرادی که افسردگی دارند، با درد مکرر و شدیدتری مواجه هستند.
 دارو
 مصرف برخی داروها به جای از بین بردن درد، آن را بیشتر می‌کنند، زیرا بدن به دارو مقاوم می‌شود و نیاز به میزان بالاتری پیدا می‌کند. یعنی در ابتدا تنها یک عدد قرص درد را کنترل می‌کرد، اما به مرور زمان، قرص تأثیر خود را از دست می‌دهد و لازم است فرد دوز بالاتری مصرف کند. افزایش دوز دارو به تغییرات مغزی منجر می‌شود و افراد نسبت به درد حساس‌تر می‌شوند. جنسیت
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از عمل جراحی مردان در مقایسه با زنان درد کمتری می‌کشند، زیرا
آستانه تحمل درد در زنان پایین‌تر است.
 مغز
 نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که استرس و اضطراب دارند، میزان تحمل درد پایین‌تری دارند
نتایج بررسی که در سال 2014 انجام شده است، نشان می‌دهد بین حساسیت به درد و ضخامت کورتکس مغز ارتباط وجود دارد.
MRI نیز نشان می‌دهد کمتر بودن ماده خاکستری در مغز را می‌توان با حساسیت بیشتر به درد مرتبط دانست.
 ورزش
 محققان در مطالعات خود دریافته‌اند که پس از ورزش کردن، افراد سالم تحمل بیشتری نسبت به درد دارند.
 رنگ مو
شاید عجیب به نظر برسد اما
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که رنگ مویشان (به صورت مادرزادی) قرمز است، به درد حساس‌ترند و نسبت به دیگران به ماده بیهوشی بیشتری نیاز دارند. علت این امر می‌تواند جهش ژنی به نام MCIR باشد که باعث قرمزی مو می‌شود. استرس
استرس بالا باعث مشکلات جسمی و روحی متعددی می‌شود؛ از جمله افزایش وزن، افسردگی و بیماری قلبی. از طرفی
استرس طولانی مدت می‌تواند ایجاد درد کند و حساسیت بدن را نسبت به درد افزایش دهد.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد
افرادی که استرس و اضطراب دارند، میزان تحمل درد پایین‌تری دارند. هورمون استرس باعث بالا رفتن حساسیت به درد در روده‌ها می‌شود که احتمالاً به سندرم روده تحریک پذیر منجر می‌شود. ژن‌ها تعیین‌کننده آستانه تحمل درد هستند
 آستانه تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است. میزان تحمل درد یک فرد به بسیاری از عوامل بیولوژیک و روانشناختی بستگی دارد.
پزشکان تاکید دارند که چهار ژن می‌توانند در توجیه علت تفاوت در تحمل درد در افراد مختلف نقش داشته باشند.
تشخیص اینکه آیا فردی دارای این چهار ژن است می‌تواند به پزشکان کمک کند تا در مورد میزان تحمل درد در بیماران درک بهتری پیدا کنند.
در یک بررسی، از بیش از 2700 شرکت‌کننده درخواست شد برای درمان دردهای مزمن از داروهای مسکن که با عنوان «نارکوتیک» شناخته می‌شوند، استفاده کنند. همچنین از آنان درخواست شد تا میزان درد را از صفر تا 10 اعلام‌ کنند. سپس با خارج کردن افرادی که میزان درد در آنان صفر بود، مابقی شرکت‌کنندگان را براساس شدت درد در آنها به سه گروه تقسیم‌بندی کردند.
همچنین پزشکان در این مطالعه به بررسی ژن‌های COMT ،DRD2 ،DRD1 و OPRK1 در این افراد پرداختند. به گفته پزشکان، ژن DRD1 در افرادی که میزان احساس درد در آنان پایین‌تر بود، بیشتر دیده شد. علاوه بر این در افرادی که میزان احساس درد در آنان در حد متوسط بود، ژن‌های COMT و OPRK1 بیشتر مشاهده شد و ژن DRD2 در افراد با احساس درد زیاد به مراتب بیشتر بود.
دردهای مزمن و طولانی مدت بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان تاثیر می‌گذارند و شناسایی ژن‌هایی که تعیین‌کننده میزان تحمل درد هستند، می‌تواند راهی برای کشف روش‌های درمانی جدید باشد و به پزشکان در درک بهتر مکانیسم درد در بیماران کمک کند.
 احساس درد
دو مرحله در احساس کردن درد وجود دارد:
مرحله ی اول، مرحله ی بیولوژیک است. برای مثال وقتی شما دچار سردرد می شوید، این مرحله از احساس درد به مغز شما سیگنال هایی می دهد که نشاندهنده ی بروز مشکلی در بدن انسان است.
دومین مرحله، درک مغز از دردی است که در ناحیه ای از بدن وجود دارد. در این مرحله است که انسان نسبت به درد خود بی اعتنا می شود و به کارهایش ادامه می دهد و یا در نتیجه ی درد، دست از کار می کشد و بر روی درد خود تمرکز می شود.
 عوامل تاثیرگذار بر میزان تحمل درد
- احساسات، قدرت جسمانی و شیوه ی زندگی فرد در میزان تحمل درد نقش دارد.
- افسردگی و اضطراب می تواند افراد را نسبت به احساس درد حساس نماید.
- ورزشکاران به نسبت افراد عادی بیشتر می توانند درد را تحمل کنند.
- افراد سیگاری و چاق کمتر می توانند درد را تحمل کنند.

 علل کاهش توانایی تحمل درد
 بی‌خوابی
 مشکل بی‌خوابی می‌تواند تحمل درد را کاهش دهد. محققان دریافتند در افرادی که بیش از یک بار در هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند، در مقایسه با افرادی که مشکل خواب ندارند، به طور چشم‌گیری میزان تحمل درد پایین است.
 افسردگی
اگرچه مشخص نیست که چرا افسردگی خود را به شکل درد جسمی نشان می‌دهد، اما احتمال دارد به دلیل ایجاد اختلال در مسیر درک درد در مغز باشد. نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد افرادی که افسردگی دارند، با درد مکرر و شدیدتری مواجه هستند.
 دارو
مصرف برخی داروها به جای از بین بردن درد، آن را بیشتر می‌کنند، زیرا بدن به دارو مقاوم می‌شود و نیاز به میزان بالاتری پیدا می‌کند. یعنی در ابتدا تنها یک عدد قرص درد را کنترل می‌کرد، اما به مرور زمان، قرص تأثیر خود را از دست می‌دهد و لازم است فرد دوز بالاتری مصرف کند. افزایش دوز دارو به تغییرات مغزی منجر می‌شود و افراد نسبت به درد حساس‌تر می‌شوند.
 جنسیت
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از عمل جراحی مردان در مقایسه با زنان درد کمتری می‌کشند، زیرا آستانه تحمل درد در زنان پایین‌تر است.
 مغز
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که استرس و اضطراب دارند، میزان تحمل درد پایین‌تری دارند
نتایج بررسی که در سال 2014 انجام شده است، نشان می‌دهد بین حساسیت به درد و ضخامت کورتکس مغز ارتباط وجود دارد.
MRI نیز نشان می‌دهد کمتر بودن ماده خاکستری در مغز را می‌توان با حساسیت بیشتر به درد مرتبط دانست.
 ورزش
 محققان در مطالعات خود دریافته‌اند که پس از ورزش کردن، افراد سالم تحمل بیشتری نسبت به درد دارند.
 رنگ مو
 شاید عجیب به نظر برسد اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که رنگ مویشان (به صورت مادرزادی) قرمز است، به درد حساس‌ترند و نسبت به دیگران به ماده بیهوشی بیشتری نیاز دارند. علت این امر می‌تواند جهش ژنی به نام MCIR باشد که باعث قرمزی مو می‌شود.
 استرس
 استرس بالا باعث مشکلات جسمی و روحی متعددی می‌شود؛ از جمله افزایش وزن، افسردگی و بیماری قلبی. از طرفی استرس طولانی مدت می‌تواند ایجاد درد کند و حساسیت بدن را نسبت به درد افزایش دهد.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که استرس و اضطراب دارند، میزان تحمل درد پایین‌تری دارند. هورمون استرس باعث بالا رفتن حساسیت به درد در روده‌ها می‌شود که احتمالاً به سندرم روده تحریک پذیر منجر می‌شود.

 

 تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی    

روستاهای خراسان رضوی 8 ماه پس از زلزله ...

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 

 روستاهای خراسان رضوی 8 ماه

 

 پس از زلزله ...

 

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید 
 

جام جم - هفت ماه و 18 روزا ز وقوع زلزله 6 ریشتری سفید سنگ شهرستان فریمان در نزدیکی مشهد گذشته، اما چادرهای سفید رنگ هلال احمر هنوز کم و بیش در روستاها برپاست. کنار هر چادر، روی خانه های کاهگلی آوار شده روستاییان هم البته خانه ای نوساز جان گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

  تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی 

سـپـَر ِ بــــلا ...

 

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 

 

  سـپـَر ِ بــــلا ... 

 

 

نتیجه تصویری برای کارتون سپر بلا

 

تصویر مرتبط

 

تصویر مرتبط

 

تصویر مرتبط

 

 

تصویر مرتبط

 

 مردی به پیامبر خدا ، حضرت سلیمان ، مراجعه کرد و گفت ای پیامبر میخواهم ، به من زبان یکی از حیوانات را یاد دهی.
سلیمان گفت : توان تحمل آن را نداری.
اما مرد اصرار کرد ، سلیمان پرسید ، کدام زبان؟ جواب داد زبان گربه ها، چرا که در محله ما فراوان یافت می شوند. سلیمان در گوش او دمید و عملاً زبان گربه ها را آموخت. روزی دید دو گربه باهم سخن میگفتند. یکی گفت غذایی نداری که دارم از گرسنگی میمیرم . دومی گفت ،نه ، اما در این خانه خروسی هست که فردا میمیرد، آنگاه آن را میخوریم.
 مرد شنید و گفت ؛ به خدا نمیگذارم خروسم را بخورید، آنرا خواهم فروخت، و فردا صبح زود آنرا فروخت.
 گربه امد و از دیگری پرسید آیا خروس مرد؟ گفت نه، صاحبش فروختش، اما، گوسفند نر آنها خواهد مرد و آن را خواهیم خورد.
 صاحب منزل باز هم شنید و رفت گوسفند را فروخت. گربه گرسنه آمد و پرسید ایا گوسفند مرد؟
 گفت : نه! صاحبش آن را فروخت. اما صاحب خانه خواهد مرد، و غذایی برای تسلی دهندگان خواهند گذاشت و ما هم از آن میخوریم!
 مرد شنید و به شدت برآشفت.
 نزد پیامبر رفت و گفت گربه ها میگویند امروز خواهم مرد! خواهش میکنم کاری بکن!
پیامبر پاسخ داد: خداوند خروس را فدای تو کرد اما آنرا فروختی، سپس گوسفند را فدای تو کرد آن را هم فروختی ، پس خود را برای وصیت و کفن و دفن آماده کن! ...
 

  تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی